RADIOAMATÉRSKÝ OBČASNÍK

OK1CJB - Jaroslav Janata - Czech Republic - QTH:Říčany - Loc: JN79hx - EPC:#1217 - SWL: OK1 15512

  • Zvětšit velikost písma
  • Výchozí velikost písma
  • Zmenšit velikost písma
       OK1CJB                    Jaroslav Janata                    Czech Republic                    QTH: Říčany                    Loc: JN79hx                    EPC:  #1217                    OK QRP CLUB No: 533                    SWL:  OK1 15512      

Krystalka na pokračování

Tisk
Celkem dost jsem váhal jestli mám dát krystalku na stránky. Proto mne překvapila poměrně velká odezva a nejen od radioamatérů. Nejvíc dotazů bylo na provedení cívky. Ta je navinutá na tvrdé papírové papírové trubce s průměrem 30 mm. Skutečně už nevím od čeho to bylo. Cívku jsem nejdřív napustil lihovým mořidlem na dřevo s odstínem hněď tmavá. Po dokonalém proschnutí následovalo několik nátěrů styrénovým lakem. Není to žádná specialita. V ředidle pro nitrocelulozové hmoty C6000 rozpustím normální bílý polystyren.
To udělá na povrchu po zaschnutí bílé stopy. Celkový dojem odpovídá něčemu mezi bakelitem a tvrzeným papírem. Po navinutí cívky ještě přetřu vinutí. Lak zateče mezi závity a celkem dobře je fixuje. Tolik o výrobě.
Další řada dotazů převážně z řad lidí elektřinou nepolíbených byla na výpočet cívky. Tady bych skočil skoro padesát let zpátky. Dneska je považováno logaritmické pravítko za prastarou výpočetní pomůcku a pojem nomogram už skoro nikdo nezná. Je to chyba, protože grafický výpočet pomocí nomogramu je velice často rychlejší než nejnovější počítač. V Radiovém konstruktéru č. 4 z roku 1967 byla zveřejněná řada nomogramů a docela rád je používám. Jeden z nich je na výpočet vzduchové válcové cívky.
Jak se s ním pracuje? Na nomogramu je naznačený příklad: cívka má 28 závitů na ø 40mm a je dlouhá 40mm. Poměr K= D/l je jedna. Indukčnost je tedy 22µH. Ze třech známých údajů zjistíme bez problému čtvrtý. Stačí si na průsvitný papír nebo fólii nakreslit dvě osy které svírají pravý úhel. Osy jsou popsané a stupnice na kterých se odečítá jsou pro dva případy (2 až 20 a 10 až 100 závitů) naznačeny dole.

Jak na tom je cívka z postavené krystalky? Ta má průměr 30mm, délku 50mm, poměr K je 0,6. Navinuto je celkem 100 závitů. Pokud si tedy nastavíme tyto hodnoty na nomogramu, vyjde nám indukčnost 135µH. Na měřícím přístroji se ukázala hodnota 137,6µH. Chyba menší než 2%, čili vynikající shoda.

A na který kmitočet je tedy ladící obvod nastavený? Tady nám pomůže vzorec (1). Rezonanční kmitočet f=613 kHz (bez započítání parazitních kapacit). To odpovídá, protože středovlný vysílač Praha který vysílá na kmitočtu 639 kHz má maximum při téměř zavřeném ladícím kondenzátoru (1). Nejvyšší kmitočet je určený minimální kapacitou ladícího kondenzátoru, parazitními kapacitami propojovacích vodičů, součástek mezi sebou a vlastní kapacitou součástek včetně cívky. V praxi se odhaduje a následně se změří.

Při měření kmitočtového rozsahu měla krystalka největší výchylku při zavřeném kondenzátoru (maximální kapacita) na kmitočtu 605,5 kHz. Nejvyšší kmitočet při plně otevřeném ladícím kondenzátoru byl 3,45 MHz. Celková kapacita pro tento kmitočet je 15,5pF. Minimální kapacita otočného kondenzátoru je 8,4pF, parazitní kapacity jsou tedy 7,1pF. Horní kmitočet v pásmu krátkých vln je ale utopie. Krystalka má tak mizernou selektivitu, že středovlnné vysílače spolehlivě zaberou celý rozsah ladění.

(1)            Který si upravíme na tvar:
(2) [µH, pF, MHz]
Pokud potřebujeme zjistit indukčnost cívky, použijeme upravený vzorec ve tvaru (2). A z nomogranu zjistíme potřebné údaje cívky. Když si na monogram kliknete pravým uchem myši, získáte obrázek, který si můžete vytisknout a používat.

Pokud se někomu zdál tento článek poněkud polopatický, omlouvám se. Myslím si ale, že právě takové články udělají kolikrát víc práce pro zájemce o rádio, než vzorce s dlouhými žížalami integrálů.

Poznámka

Rozsah středních vln je 520 až 1610 kHz. Krystalka tedy nepokryje spodní rozsah středovlnného pásma. To ale nevadí, protože tam už nic pro nás nevysílá.
 

hledat v obsahu

Přihlášení